Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Personliga varumärken på frammarsch

Det personliga varumärket blev ett populärt begrepp under det tidiga 2000-talet. Från att ha varit något som primärt associerades med företag och produkter så började offentliga personer bli medvetna om och aktivt arbeta med de varumärken som de personligen utgjorde. Nu märks en spridning av fenomenet till de breda befolkningslagren.

Ett personligt varumärke fungerar precis som ett varumärke för ett företag eller en produkt. Det skall sammanfatta och förmedla egenheter och karaktäristik så att de som ”konsumerar” varumärket förstår vad de får. ”Ta till exempel Bianca Ingrosso. Hon är supertydlig! Du vet att du får lättsam underhållning, självutlämnande spontanitet och skönhetshjälp.”, säger Johannes In de Betou på reklambyrån Pretention & Partners i samtal med vanlisar.se.

”Det som nu händer, och vi har expanderat med en särskild avdelning för just detta, är att gemene man i väldigt hög utsträckning börjar bli medveten om vikten av att arbeta med sitt personliga varumärke. Det har blivit big business.”, fortsätter Johannes. ”Ofta är det svårare att jobba med Svenne Banans varumärke, eftersom det finns väldigt få tydliga referenspunkter och säljande poänger. Det är liksom många som trängs i mitten och är rätt… vanliga”, förklarar han.

Få koll på din position – några exempel

Pretention & Partners har tagit fram ett stöd för kartläggning av personliga varumärken för vanliga människor (se illustration). ”Det handlar framför allt om två dimensioner – visibilitet och laddning”, säger Johannes. ”Genom att göra enklare enkäter i omgivningen så kan man få koll på hur varumärket är positionerat och sedan hjälper vi till med en plan för ompositionering”, förklarar han vidare.

En av kunderna hos Pretention & Partners gick med på att intervjuas om sin personliga varumärkesresa av vanlisar. Bengt Ferm, plåtslagare i Göteborsregionen, har nu under ett par år fått stöd att framgångsrikt kartlägga och förflytta sitt varumärke. ”Det var en jobbig insikt i början eftersom jag förstod att omgivningens bild av mig inte alls var i linje med vad jag önskade. Men nu har jag hamnat precis där jag önskar vara. Mitt varumärke är väldigt tydligt: Jag är arg, med opassande humor, men är samtidigt väldigt pålitlig. Varken bra eller dåligt, liksom. Jag trivs verkligen i den positionen”, berättar Bengt nöjt.

Arbetet med personliga varumärken kryper också allt längre ned i åldrarna. Vanlisar har nåtts av information att fenomenet sprider sig som en löpeld på förskolor i storstadsregioner. ”Det är rätt vanligt att vi tar möten med bekymrade föräldrar som tycker att deras barn har ett felaktigt positionerat varumärke. Häromdagen satt jag med en familj vars femårige son behövde en förflyttning i båda dimensioner. Dels är han en riktig ögontjänare (negativt på ena axeln), dels är alla väldigt överens om att det är så och att det är hans tydligaste särdrag (tydligt på andra axeln). Föräldrarna upplever att det är alltför tidigt att låsa bilden av Elias (vilket inte är hans riktiga namn, reds. anm.) eftersom han är så ung. Så de vill skapa en mer diffus men positiv bild av honom. Vi får se om vi kan hjälpa till”, berättar Ann Löv, rektor på förskolan Vildvittrorna utanför Stockholm.

Bli först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *