Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Nystartat företag brinner på beställning

Företaget Föräldrafront utgör ett exempel på en ny verksamhetsgren i näringslivet – en syntes av föreningsliv, lobbyverksamhet och företagande baserat på socialt ansvarstagande. Vanlisar.se har studerat fenomenet.

Vanlisar.se träffar VD för Föräldrafront, Beatrice Karsk 39, på hennes favoritfik vid Brunnsviken i Stockholm. Hon ser ut som en typisk innerstadsmamma med barn i åldrarna fyra till tolv år. Men Beatrices jobb är inte fullt lika typiskt.

”Vi är ett gäng föräldrar med barn i samma skola och samma idrottsföreningar som har ett väldigt, väldigt starkt ”brinn” för våra barns utveckling och framtid. Vi insåg att vi hade mycket gemensamt. Det var alltid vi som var mest verbala på föräldramöten, vi som gav rektorn förslag på förbättringar av undervisningen, vi som hade mest feedback till barnens idrottstränare, vi som oftast kontaktade föräldrar till andra barn för att korrigera någon som betett sig illa”, berättar Beatrice.

Beatrice dricker helst sojachailatte

”Eftersom våra vägar korsades så ofta så lärde vi känna varandra väldigt väl och vi insåg snabbt att vi delade mer än bara passionen för att våra barn skall få det bästa här i livet”, fortsätter hon. ”Vi hade likartade synpunkter på nästan allt. Politik, stadsplanering, resmål, stil och smak – vi brann för samma saker, helt enkelt”, säger Beatrice och sveper den sista skvätten sojachailatte.

”Jag har ju en bakgrund som ekonom och insåg efter en tid att vi kunde kommersialisera vårt engagemang. Med dagens sociala medier och digitala plattformar så är det väldigt lätt att göra sig hörd i vilken fråga som helst och eftersom vi ju verkligen inte var främmande för att göra oss hörda i frågor som rörde barnen, så tänkte jag att vi väl kan göra oss hörda även i andra frågor”, skrattar hon till.

Affärsidén är enkel: Företag, organisationer eller till och med privatpersoner som vill driva en fråga i det publika samtalet kan höra av sig till Föräldrafront, vars självförklarande slogan är ”Vi brinner på beställning”. Budskapet klargörs, en kommunikationsstrategi dras upp och sedan släpper Föräldrafront lös den samlade kraften hos de anställda föräldrarna. Det tweetas, det facebookas, det instagrammas, det kommenteras på nyhetsartiklar, det bloggas, det podcastas, det pratas på hemmafester, det viskas i kapprum och omklädningsrum.

”Snart nog så har illusionen av en stark gräsrotsopinion uppstått och känsliga beslutsfattare eller för den delen vanliga människor byter lydigt åsikt i den fråga vi lobbar för”, säger Beatrice nöjt. ”Vi har en enorm räckvidd och kan nå hela landet och nästan alla befolkningsgrupper inom en vecka”, fortsätter hon. ”Jag får kanske inte säga det här, men vi blev nyligen tillfrågade av ett politiskt parti om vi kunde hjälpa dem att driva ett antal frågor inför valet 2022. Vi tackade nej eftersom partiet i fråga inte direkt är det som ligger närmast oss politiskt, men om ”rätt” parti hör av sig så är vi öppna för ett samarbete”.

”Vi är väldigt noga med att det vi ”brinner” för är i linje med våra egna värderingar men det har hittills inte varit något problem. De flesta av våra kunder tycker som vi – förr eller senare”, avslutar Beatrice myndigt.

Uppdatering:

Efter artikeln har flera läsare hört av sig till redaktionen och ställt sig frågande till vad skillnaden är på Föräldrafronts verksamhet och kampanjer som använder så kallade botar, vilket ju blir allt vanligare. Vanlisar.se hörde av sig till Beatrice för en kommentar. ”Det är väl helt olika saker!? Uppriktigt sagt så blir jag förbannad över jämförelsen, vi är ju riktiga människor som känner och vill något – vi brinner ju för något”, utbrister Beatrice. När vanlisars reporter påpekar att de som ligger bakom bot-kampanjer också känner och vill något och att Föräldrafronts personal på sätt och vis bara är alternativ till botar så ryter hon ifrån. ”Det får stå för dig! Men, visst! Kalla oss botar då om du vill. Brinnande botar!”, skriker Beatrice och slänger på luren.

Bli först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *