Känner du till Mi$$y Million, ASAP Sales eller Da Terminal Terminator? Förmodligen inte, men bakom artistnamnen döljer sig några av svenskt näringslivs mäktigaste chefer. De, som ett ökande antal andra höga chefer, har under senare tid valt att börja använda artistnamn.
”De flesta chefer väljer ett namn som säger något om deras roll men som också skickar en tydlig signal avseende hur de utövar sitt ledarskap och vad de anser är den mest framträdande styrkan” berättar Joakim Lagerwall, doktorand i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.
Namnen i ingressen är alla illustrativa exempel. Mi$$y Million heter egentligen Anita Carlström och är CFO på ett multinationellt industriföretag med huvudkontor i Sandviken. ASAP Sales, som egentligen heter Daniel Burton, är en legendarisk säljare och numera säljchef på Assa Abloy. Da Terminal Terminator är ingen mindre än Bengt Kvist, logistikchef på PostNord, känd för sina hårda nypor och för att ha lagt ned mängder av lokala postterminaler runtom i landet.
”Fenomenet kommer föga förvånande från USA men har snabbt fått fotfäste i övriga delar av världen. Svenska chefer var tidigt ute och nu kan vi nästan varje vecka läsa i näringslivspressen om ytterligare chefer som sällat sig till skaran som använder artistnamn” fortsätter Joakim Lagerwall.
Än så länge är det primärt C-nivå-chefer som tar artistnamn men det förekommer även exempel på en och annan mellanchef eller gruppledare som hoppat på trenden. Vanlisar har till exempel hört talas om en administrativ chef för en amatörteater som sedan länge gått under namnet Lil’ Admin.
Bli först att kommentera