Många reklamfinansierade mediekanaler använder sig under sommaren av förinspelad reklam för att innehållsmakarna skall kunna dra ned på produktionstid och ta semester. Greppet förutsätter att man har god kontroll över reklaminslagens schemaläggning. Vanlisar erfar att så ofta inte är fallet, vilket leder till förvirring i handeln för såväl producenter som konsumenter.

”Jag satte mig i bilen och körde i över en timme för att köpa en rabatterad hammock och lågprisbriketter på Bauhaus i Nyköping, bara för att upptäcka att båda kampanjerna gått ut för över en månad sedan” berättar en besviken Björn Söder för vanlisar.
Eva Wrangel, talesperson för Handelns Utredningsinstitut, utvecklar problematiken. ”Det vanligaste felet är att giltighetstiden för kampanjer och erbjudanden gått ut men att reklaminslaget ändå fortsätter att rulla. Det är också vanligt att ett erbjudande blir så populärt att varorna eller tjänsterna tar slut, men när mediebolagen inte har personal på plats för att dra tillbaka erbjudandet så blir det en överefterfrågan. Ibland kan det handla om en tänkt lokal kampanj som placeras fel och når ut på nationell nivå eller en sparad julkampanj som genom slarv återanvänds mitt i sommaren. Vi har flera exempel på när detta lett till stor förvirring och friktion mellan köpare och säljare.”
Problemet förekommer såväl i den fysiska handeln som online och kan ibland få oöverskådliga konsekvenser. Konsumentverket samarbetar nu med flera handelsorganisationer för att blixtutreda situationen och ta fram ett gemensamt vägledande dokument för köpare och säljare. Anneli Eklöf på Konsumentverket vill inte avslöja för mycket eftersom guiden ännu inte är komplett och publicerad men efter påtryckningar från vanlisar ger hon ändå en indikation.
”Det handlar i grund och botten om hjälp till självhjälp. Ökad noggrannhet och kvalitetskontroll för producenter och mediebolag kombinerat med enkla kontrollfrågor som hjälper konsumenter att undvika uppenbara fällor. Troligen i form av en enkel checklista på nätet” säger Anneli.
Bli först att kommentera