Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Svensk startup vill revolutionera kontorsdesign världen över, med duschar…

Du har säkert upplevt det själv – den där briljanta idén som kommer till dig när du står och duschar. Nu vill en svensk startup hjälpa andra företag världen över att kapitalisera på den idérikedom som verkar uppstå i duschen.

”Jag fick förstås företagsidén i duschen en morgon” skrattar grundare och VD Vendela Schörin när Vanlisar träffar henne i företagets ljusa och luftiga, om än något fuktiga, lokaler i Arenastaden utanför Stockholm.

”Jag insåg att jag själv fick mina bästa idéer under morgonduschen och att såväl antalet som kvaliteten på de idéer jag fick i duschen var överlägset det jag sedan lyckades generera under en normal arbetsdag. Jag såg all den kraft och produktivitet som företag över hela världen skulle kunna tappa in i om det bara gick” utvecklar Vendela.

Den första affärsidén gick ut på att hjälpa företag att skapa system där man kom åt de anställdas tid och idéproduktion i den privata duschen hemma på morgonen. Modifierade anställningskontrakt som tillät avlönad tid för morgondusch i kombination med digitala vattentäta kommunikationslösningar så att de anställda snabbt skulle kunna dokumentera sina idéer innan de försvann i takt med att vattenångorna i badrummet lade sig.

”Det visade sig vara en legal mardröm. Arbetsmarknadsrätt, GDPR, hemfridslagstiftning, etiska riktlinjer… det small i alla dimensioner” berättar Vendela. ”Men det var då vi bestämde oss för att gå åt motsatta hållet. Om du inte kan ta företaget in i den anställdas dusch så får du väl ta duschen in i företaget i stället” fortsätter hon soligt.

Vendela och hennes kompanjoner började designa kontorslokaler med duschar som en integrerad och naturlig del av inredningen. Kunderna kan välja mellan mängder av olika lösningar utifrån sina specifika förutsättningar. Det finns förstås enskilda duschar för en person, men det finns också gruppduschar, från mindre varianter för 2-3 personer upp till stormötesduschar som rymmer upp till 30 personer. Alla lösningar går att beställa med eller utan insyn, med olika lösningar för temperatur, strålstyrka, vattenriktning… ja, nästan allt går att anpassa.

”Vi har forskning som pekar på att en optimal ratio dusch/anställd i normal kontorsmiljö ligger på 0,43. Det blir lite svårt att räkna på i och med att vi också har storduschar för många, men ungefär där bör man ligga” säger Vendela.

Telefonhytter 2.0

Vanlisar har talat med flera av Vendelas kunder och alla vittnesmål är samstämmigt positiva. Flera påpekar att greppet driver en del kostnader, såväl infrastrukturella (ombyggnad, VVS-installation, fuktisolering, mm) som avseende förbrukningsmaterial (vatten, handdukar, badtofflor, tvål, balsam, mm) men att affärsresultatet klart övertrumfat ökade kostnader och omak.

”Just nu går allt som på räls och alla kurvor pekar spikrakt uppåt” säger Vendela. ”Vårt största problem är nog namnet. Från början registrerade vi oss som Golden Shower men det visade sig skicka helt fel signaler till marknaden. Sedan testade vi Showers of Blessing men då fick vi starka negativa reaktioner från religiösa samfund på grund av referensen till Bibeln. Just nu är vi i processen att registrera Shower me the Money så jag håller tummarna” avslutar Vendela.

Bli först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *